نام كاربري: كلمه عبور:

  متن خبر
کرونا و استاندارد

كرونا و استاندارد

از نظر افلاطون هدف نهایي آرمانشهر يا همان مدينه فاضله عطار، شادماني همه اعضاي شهر است كه اين شادماني با اخلاق عجين شده و چون از منظر اين حكيم، اخلاق نسبي است لذا يكي از وظايف حاكميت اين است كه افراد جامعه را به شكلي آموزش دهد كه بيشترين بهره را از خرد و فضيلت هاي اخلاقي ببرند تا شادماني آنها تضمين شود، اما براي  تبيين اين سطح از اخلاق و اجراي آن در جامعه، نياز به يك نقطه حداقل مطلوب مي باشد كه به آن نقطه حداقل مطلوب، استاندارد گفته ميشود  به بيان ديگر مي توان  اينگونه گفت كه استاندارد از منظر اجتماعي يعني هرآنچه كه توافق ميشود كه در نقطه بهينه نه بهترين نقطه انجام شود، همچنين مي توان ادعا كرد، استاندارد يعني حد مطلوبيت يك مساله كه مورد تائيد اكثريت ذينفعان قرار دارد، اجراي اين حد مطلوبيت به معني نفع حداكثري  اجزاي يك كل ، ميباشد. از مجموع مفاهيم فوق در مي يابيم كه استاندارد بيشتر تابع يك بوم و فرهنگ است تا يك تعريف جهانشمول، اگرچه در سال هاي اخير بسياري از نهادها و سازمانها به دنبال جهاني كردن اين تعاريف بوده اند اما با توجه به پيش گفتار به دليل اخلاق محور بودن رفتار افراد، بسياري از عادات رفتاري داراي تعاريف متعدد و گوناگون مي باشد . به عنوان مثال نحوه برخورد با يك اتفاق ناخوش آيند مانند فوت يكي از نزديكان، در هر سرزمين و فرهنگ، متفاوت مي باشد، اگرچه تعريف كلي آن ذيل كلمه عزاداري گنجانده ميشود. اما در حوزه هاي خاصي، كه مسائلي چون امنيت، اقتصاد يا سلامت افراد حائز اهميت است و به منظور جلوگيري از افزايش هزينه­هاي مرتبط با انجام فرآيندهاي تكراري، تبيين استاندارد و نحوه اجراي آن از اهميت خاصي برخوردار ميگردد . به عنوان مثال در فرآيند آماده سازي و استريل كردن اتاق عمل در يك بيمارستان، فرآيندهاي حداقلي مطلوبي كه صورت ميگيرد در تمام دنيا يكسان است  و يا در حوزه هاي اقتصادي، تعاريفي چون " ال سي "، كدهاي هارمونايز گمركي و ... همگي دلالت بر يك فرآيند دارند كه اجراي آن به طور كامل مويد قطعيت است و نقصان هر بخش غير قابل قبول مي باشد.

اجراي استاندارد براي حاكميت، يك مطلوبيت جدي است زيرا با اجراي اين قوانين، سطح توقع حداقلي ايجاد و همچنين سطح خدمات رساني مطلوب نيز تعريف ميگردد. اما گاهي اجرائي شدن اين فرآيندهاي به دليل ناساختمند بود نظام حاكميتي چنان دشوار و هزينه بر است كه عدم اجراي آن مرجح ميگردد، مگر در دو صورت، يك، جبر خارج از كنترل نظام، دو، مقاومت شديد افراد ذينفع در مقابل تغييرات ناشي از اجراي استانداردها.

مرگ و مير و فوت افراد جامعه به دليل وقوع يك بيماري از اتفاقات بد در يك جامعه است و هزينه هاي گزافي بر دوش دولتها ميگذارد، لذا تمام نظام هاي مديريتي در طول تاريخ ، سعي در ايجاد شرايطي داشتنه اند تا افراد جامعه بتوانند با بيشترين بازدهي و كمترين بيماري و بالاترين طول عمر و كمترين هزينه براي دولت­ها، كار كنند و با اين كار كردن توليد ناخالص داخلي را افزايش داده تا دولتهاي چاق تر و فربه تري به وجود بيايند، هر اتفاقي كه باعث شود اين فرآيند دچار اخلال شود، از منظر حاكميت مورد قبول نيست، بنابراين دولتي در اين زمينه كارآمد تر است كه هزينه هاي كمتري در مقابل درآمد بيشتر پرداخت كند، پس هر اتفاقي كه منجر به تغيير رفتارهاي جامعه در راستاي نيل به د رآمد بيشتر ميگردد، از مطلوبيت بالاتر برخوردار است، لذا مورد اقبال قرار مي­گيرد.

در دنياي مدرن امروز، شاهد هستيم كه در سال 1981  اولين نمونه برخي بيماري­ها مانند نقص سيستم ايمني بدن (اچ آي وي) شناخته شد، از آن تاريخ تا امروز در حوزه هاي ژنتيك و تكنولوژي محور شاهد بروز چندين انقلاب بزرگ بوده ايم، اما بشر از ساخت داروي مقابله با اين بيماري عاجز مانده است ! . آيا به راستي اينگونه است؟

به نظر ميرسد خير.

با تبليغات وسيع در خصوص اين بيماري، رفتارهاي مردم در نقاط كمتر توسعه يافته دنيا مانند آفريقا به سرعت به سطح استانداردهاي جهاني رسيد. رعايت بهداشت فردي و جنسي باعث شد تا ميزان مرگ و مير ناشي از اين بيماري به شدت كم شود و افزايش سطح استانداردهاي رفتاري كه به دليل عدم وجود واكسن و داروري قطعي براي درمان بيماري بوده است، ظرف مدت سي سال بزگترين تغييرات را در رفتار انسانها به وجود آورد.

اگر واكسن و داروي درمان اين بيماري كشف ميشد، آيا اين سطح تغييرات رفتاري در دنيا محقق ميشد؟

جواب خير است، زيرا ترس از مرگ باعث شده تا ميزان خطر پذيري افراد به شدت كاهش پيدا كند و به سمت رفتار استاندارد ميل نمايد.

اكنون به نظر ميرسد در بلاي بزرگ قرن كه از شهر ووهان در چين شروع شد و به سرعت به پاندومي تبديل شد، رغبتي به درمان سريع و برق آساي بيمار وجود نداشته باشد تا بسياري از عادات و رفتارهاي اجتماعي در دنيا اصلاح شود.

به عنوان نمونه انجمن هاي حمايت از حيوانات چقدر بايد هزينه مي­كردند تا نسبت به حقوق حيوانات، مردم را آگاه ميكردند، اكنون همه مردمان دنيا به دنبال ايجاد يك تعريف از حيوانات قابل طبخ و خوردن هستند كه از آسيب هاي اينچنيني در امان باشند.

دوري كردن از غذاهاي آماده و سريع كه امروز به عنوان بزرگترين تهديد سلامت بشر شناخته شده است نيز از ديگر فوايد قرنطينه ناشي از ترس بيماري بوده، رعايت نظافت شخصي در بالاترين حد ممكن و همچنين رعايت پروتكل هاي مرتبط با گند زدائي كه قبلا فقط در كتابخانه ها وجود داشت امروز به يك ضرورت جدي تبديل شده است. همچنين ورود سريع به دنياي مجازي يكي ديگر از اتفاقات نادري بود كه از اين بيماري حاصل گرديد.

حال ميتوان ادعا كرد اگر از منظر استاندارد، نگاهي به كرونا داشته باشيم، بزرگترين خدمت به ارتقاء استانداردهاي بهداشت فردي و عالم مجازي توسط اين چند گرم ويروس محقق شد.

 

مصطفي مالكي تهراني

 

 



تاريخ درج خبر: 1399/02/14 منبع خبر:


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روابط عمومی انجمن در وب سایت منتشر خواهد شد
نظرهائی که حاوی تهمت یا افترا باشد  و یا  غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
نام
ایمیل
نظر*
 تکرار * :

© 1393
کلیه حقوق این سایت متعلق به انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران می باشد
926664