نام كاربري: كلمه عبور:

  متن خبر
ضرورت تدوین استانداردهای جدید

دکتر حبیب‌الله انصاری، رییس هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد مطرح کرد:

ضرورت تدوین استانداردهای جدید


جلسه مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران تشکیل شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن دکتر حبیب‌الله انصاری رییس هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران در جلسه مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده انجمن ضمن تقدیر و تشکر از اعضای انجمن با بیان این‌که همراهی با انجمن از ابتدای تأسیس توفیق بزرگی است که شامل حال او شده است، اظهار داشت: از ابتدای تأسیس انجمن تمامی اعضا با نگاه همه‌جانبه به ساختارهای انجمن به فعالیت پرداختند. ساختار انجمن دارندگان نشان استاندارد می‌تواند در مقوله فرهنگ‌سازی در کل کشور و در ابعاد مختلف و لایه‌های گوناگون تأثیرگذار باشد و به‌طور کلی کیفیت‌سازی به مفهوم واقعی در جامعه گسترش یابد، البته نه تنها با نگاه موردی به ارایه خدمات با نشان استاندارد، بلکه انجمن با گستردگی خدمات در صنایع مختلف مروج فرهنگ کیفیت در جامعه است. بنابراین تشکیل انجمن دارندگان نشان استاندارد می‌تواند یکی از مهم‌ترین، قوی‌ترین و ریشه‌دارترین تشکل‌ها باشد که تأثیر به‌سزایی در رشد صادرات، صنعت و اقتصاد کشور خواهد داشت و همین‌طور با فرهنگ‌سازی و اشاعه این فرهنگ در کل جامعه می‌تواند زمینه را برای درک واقعی استاندارد و کیفیت به‌وجود بیاورد و در نتیجه یک هم‌پوشانی و هم‌افزایی بین کلیه تولیدات صنعتی کشور و قشر وسیع و متنوع مصرف‌کننده به‌وجود آورد.

وی افزود: وظیفه بسیار سنگینی برعهده انجمن است که باید از ظرفیت‌های مدیران واحدهای صنعتی در دستیابی به اهداف انجمن به نحو مطلوب استفاده شود. هدف ما از اظهار این مقولات نقد عملکرد انجمن نیست بلکه تأکید ما بر این است که این انجمن توانایی برداشتن گام‌های مؤثری را در زمینه‌های مختلف صنعتی و خدماتی دارد. به‌طور مثال سازمان ملی استاندارد متولی استانداردسازی و نظارت بر استاندارد است؛ اما امروز برخی از وظایف از جمله تغییر برخی ضوابط پیشین و تدوین استانداردهای جدید و... جزو وظایف انجمن دارندگان نشان استاندارد است.

وی گفت: اعضای انجمن می‌توانند درخصوص اعطای این نشان در حوزه فعالیت خود اظهارنظر کنند و درباره بازنگری و تغییر در این‌خصوص به  نقد و بررسی بپردازند. امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در کل دنیا شاهد آن هستیم لازم است که استانداردهای جدیدی صادر شود. در حال حاضر مقوله آموزش جزو مباحث اساسی در ساختار تولید به لحاظ کیفیت‌شناسی و کیفیت‌بینی است. انجمن استاندارد باید در حال حاضر پایه‌گذار آموزش در تدوین چارچوب استانداردها باشد.

انصاری در ادامه اضافه کرد: با توجه به مسؤولیت‌های متعددی که برعهده من است با پذیرش این مسؤولیت، انجمن استاندارد در صدر و اولویت فعالیت‌های من قرار می‌گیرد. فعالیت انجمن در حال حاضر گسترده شده و این انجمن است که باید استاندارد راه و روش را در زمینه‌های کیفیت‌سازی ارایه کند و نشان دهد ولی متأسفانه از این پتانسیل تاکنون استفاده لازم نشده که این امر ناشی از مسائل درون سازمانی و برون‌سازمانی است.

انصاری خاطرنشان ساخت: فعالیت‌های انجمن زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که این هم‌پوشانی، هم‌فکری و برخورد اندیشه بین فعالان در حوزه استاندارد با انجمن دارندگان نشان استاندارد به‌وجود آید. نبود کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی در انجمن استاندارد از جمله عواملی است که مانع از پیشرفت عملکرد این انجمن خواهد شد. و بی‌شک وجود نیروهای متخصص، کارشناس و افراد زبده درصورت بهره‌گیری از برنامه‌ها و استراتژی‌های هدفمند نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی تأکید کرد: بنابراین به‌عنوان یک اصل باید نظام استاندارد و نظام کیفیت‌سازی را که توجه ویژه‌ای به آن شده است شکل جدی‌تر از طریق انجمن پیگیری کنیم.

رییس هیأت مدیره انجمن خاطرنشان ساخت: انجمن در حال حاضر دارای جایگاه رفیع و تأثیرگذار در حوزه توسعه اقتصاد کشور است. شرایط کنونی جامعه به شکلی است نیاز به ایجاد انگیزه و حرکت بیش از پیش در آن احساس می‌شود. با توجه به فعالیتم در تشکل‌های مختلف معتقدم که اتاق بازرگانی ایران مرکز ثقل تشکل‌هاست و محور شکل‌گیری و گسترش آن‌هاست. امروزه این امکان فراهم شده است که همراه با اتاق ایران ناقل بسیاری از پیشنهادها و طراح بسیاری از مسائل باشیم.

وی افزود: لذا با توجه به حضورم در تشکل‌های اتاق ایران و تهران از این پس به گسترش ارتباط و تعامل با سازمان متولی و زیربط با سازمان استاندارد می‌پردازم و اقدام به گسترش همکاری خواهیم کرد.

انصاری گفت: بر این اساس امیدواریم که با همکاری و مشارکت با سازمان‌ها و ارگان‌ها شاهد پیشرفت چشمگیری باشیم و فاصله ما با تشکل‌های مرتبط کاهش یابد و بتوانیم با احیای روحیه تحول‌گرا در این انجمن قدم‌‌های مؤثری را برداریم و از حالت سکون و سکوت خارج شویم. در این راستا می‌توانیم در استان‌ها نیز به ایجاد شعبه بپردازیم و ارتباطات را نزدیک‌تر کنیم.

وی درخصوص مجامع ارایه شده در این نشست اظهار داشت: دستور جلسه این نشست در مجمع است. مجمع عادی سالیانه و مجمع فوق‌العاده که مجمع عادی سالانه در دستور جلسه مشخص شده و گزارش مرکز انجمن در سال 1395 و تراز مالی انجمن در سال 95 قید شده و همین‌طور برنامه و بودجه سال 1396 انجمن که باید به تصویب اعضا برسد در آن ارایه شده است.

در ادامه این نشست علی موحد، دبیر انجمن دارندگان نشان استاندارد درخصوص عملکرد هیأت مدیره گفت: انجمن دارندگان نشان استاندارد یک انجمن تخصصی نیست و یک انجمن موضوعی است و در آن از تمامی صنایع اعم از لوازم خانگی، صنایع غذایی و... حضور دارند. بین تمامی این فعالان اقتصادی وجوه مشترک و اشتراکاتی وجود دارد که لازم است ساماندهی شود. مهم‌ترین بخشی که باید به آن توجه شود به لحاظ نام و مأموریت انجمن بر توسعه فرهنگ استاندارد است و لازم است اقداماتی صورت گیرد تا این فرهنگ در جامعه ما بیشتر تسری یابد و رغبت مصرف کننده نسبت به آن افزایش یابد. برهمین اساس انتظار ما از سازمان ملی استاندارد متفاوت است.

وی گفت: سازمان ملی استاندارد یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های دولتی کشور است که بیش از 90 سال از تأسیس آن گذشته است و جزو سازمان‌های صاحب‌نام در عرصه بین‌الملل است و در بسیاری از مجامع بین‌المللی صاحب کرسی و شناخته شده است.

موحد افزود: اما متأسفانه در طول این سال‌ها به صنعت تمرکز کرده و محصولات صنعتی بیشتر از سایر محصولات در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: امروزه با رصد اقتصاد جهان خواهیم دید که محصولات صنعتی درصد کمی از کل اقتصاد جهان را در برگرفته و در کشور ما نیز نزدیک به 20 درصد از اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی از محصولات صنعتی است. امروزه تحولات عظیمی در سطح جهان رخ داده و بخش عمده‌ای از اقتصاد جهان به‌سوی خدمات سوق پیدا کرده است.

دبیر انجمن دارندگان نشان استاندارد اظهار داشت: متأسفانه سازمان استاندارد در این زمینه‌ها یا فعال نبوده و یا توانایی تأمین نیاز جامعه را نداشته است.

موحد گفت: در سال گذشته تعامل با سازمان ملی استاندارد جزو مهم‌ترین برنامه‌های انجمن بوده است که مدیران و مسؤولان سازمان را متقاعد کنیم که سمت و سوی جدید و طرحی نو در اختیار گیرند و از تمرکز بر بخش‌های صنعتی فاصله گیرند و حتی نظارت را بر تشکل‌های صنفی واگذار کنند که مورد استقبال نیز قرار گرفت.

وی تأکید کرد: که رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد در روز جهانی استاندارد ارایه شود که شامل جهت‌گیری مثبت در بخش‌های مغفول و به‌ویژه خدمات است که در حال حاضر نیز بیشترین مشکلات مربوط به‌همین حوزه‌هاست و در راستای اجرای این رویکرد و بخش‌های مغفول مانده بانکداری است که نسبت به گذشته متحول شده و پیشرفت کرده است. به‌منظور اجرای این رویکرد سازمان ملی استاندارد باید در زمینه بانکداری، خدمات بیمه‌ای، خدمات آموزشی و همچنین مالیات که امروزه در دنیا استانداردهای معین و مشخصی دارد که مبتنی بر خود اظهاری است اقداماتی را انجام دهد.

موحد یادآور شد: امروزه در تمامی زمینه‌ها بازارها و معاملاتی که ما از آن‌ها مطلع هستیم کاملاً متفاوت از گذشته است و انتظار داریم سازمان ملی استاندارد در این زمینه‌ها اقداماتی را انجام دهد.

دبیر انجمن دارندگان نشان استاندارد متذکر شد: در برنامه‌ای که سال گذشته توسط هیأت مدیره تهیه و تصویب شد مهم‌ترین نکته‌ای که بر آن تمرکز داشتیم ارایه طرح و همکاری با سازمان ملی استاندارد بود که شاهد رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد آن‌گونه که در تمامی دنیا اجرا می‌شود باشیم. نکته دوم تهیه مکان مناسب برای انجمن بود که این‌کار انجام شده و همچنین سازماندهی وضعیت مالی آن نیز صورت گرفته است.

نکته بعدی حضور فعال در اتاق بازرگانی بود که در دو زمینه تابه‌حال نتیجه‌بخش بوده است.

وی افزود: از میزان یک درهزاری که فعالان اقتصادی از فروش مجهول خود به اتاق‌های بازرگانی می‌دهند به لحاظ قانون باید صرف تشکل‌ها شود. اتاق بازرگانی در این زمینه برنامه‌ریزی خاصی نداشته و در جلساتی که با مهندس شافعی داشتیم دستور مؤکد دارند که این قانون مراعات شود و در آخرین جلسه که با دبیرکل اتاق بازرگانی ایران داشتیم نوید داده شده که درخواست انجمن درخصوص عدم بهره‌مندی تشکل‌های اقتصادی از منابع مالی پذیرفته شده و به مرحله اجرا وارد می‌شود. درخواست دادیم که این میزان یک در هزار به یک صندوق مالی برای دسترسی تشکل‌های اقتصادتی تبدیل شود.

درخواست بعدی ما از اتاق بازرگانی درخصوص تفاهم‌نامه با شهرداری بود. بر این اساس لازم است با توجه به این‌که انجمن‌های صنفی انتفاعی نیستند برنامه‌هایی صورت گیرد و خوشبختانه  با اقبال مواجه شد که براساس تفاهم‌نامه با شهرداری در این زمینه نیز اقدام لازم انجام شود.

موحد درخصوص مذاکرات با سازمان مالیات یادآور شد: مذاکرات فراوانی با این سازمان داشتیم که براساس ماده 26 آئین‌نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیات مبنی بر این‌که سازمان مالیاتی کشور اظهارنامه‌ها را می‌پذیرد و تعدادی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد اما مشخص نبود این تعداد بر چه اساس تعیین می‌شود؛ در این راستا بهتر و شایسته‌تر از دارندگان نشان استاندارد برای این اقدام وجود ندارد. خوشبختانه این مسأله در شورای عالی استاندارد مطرح شد و خانم پیروز‌بخت مکاتبه لازم را در این زمینه با سازمان مالیاتی انجام داد و به‌نظر می‌رسد که دارندگان نشان استاندارد از این امتیاز ارزشمند بهره‌مند شوند. قرار بود که انجمن نماینده‌ای برای سازمان مالیاتی به‌عنوان نماینده تشکل‌های اقتصادی معرفی کند که پیگیری و حل مشکل واحدهای دارندگان نشان استاندارد درصورت تقاضا جزو برنامه‌های آن خواهد بود و هم‌اندیشی و جمع‌آوری نظرات دارندگان نشان استاندارد نسبت به تحولاتی که در سازمان ملی استاندارد نیز باید صورت گیرد که امیدواریم در این مدت اجرایی شود. برگزاری سمینارهای موردنیاز درخصوص مسائل و مشکلات اقتصادی و ارایه نقطه نظرات فعالان اقتصادی دارندگان نشان استاندارد به مراجع زیربط و انجام ارزیابی‌های لازم درخصوص خصوصی‌سازی و اصل 44 و گسترش بی‌رویه سازمان‌های دولتی که برخلاف دستورالعمل اقتصاد مقاومتی جریان دارد برنامه انجمن در سال 95 است که قسمت عمده‌ای به اجرا درآمده و باقی آن در دستور کار است که تا پایان سال 1396 اجرایی شود.

 



تاريخ درج خبر: 1396/05/02 منبع خبر:


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روابط عمومی انجمن در وب سایت منتشر خواهد شد
نظرهائی که حاوی تهمت یا افترا باشد  و یا  غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
نام
ایمیل
نظر*
تکرار * :

© 1393
کلیه حقوق این سایت متعلق به انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران می باشد
932763