نام كاربري: كلمه عبور:

  متن خبر
متن سخنرانی دبیر انجمن در دیدار با حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

السّلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولادالحسین و علی اصحاب الحسین و رحمه الله و برکاته

محضر مبارک حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حضار محترم عرض سلام و ادب و احترام دارم.

علی موحد هستم ، دبیر انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران ،

 جمعی که امروز افتخار حضور یافته ایم از حوزه های مختلف تولید و تأمین مواد و مصالح ساختمانی ، طراحی و مهندسی و فعالیتهای مرتبط با ساخت و ساز و معماری ، از انجمن دارندگان نشان استاندارد و دارندگان رتبه های ارزشیابی رسمی کشور ، به نمایندگی از فعالان این بخشها ، از شما سپاسگزاریم فرصتی برای ارائه برخی نقطه نظرات و استفاده از رهنمودهای عالمانه در اختیارمان قرار داده شد.

سلامتی وسربلندی و طول عمر باعزت ، برای رهبر معظم انقلاب ، حضرتعالی  و همه عزیزان ودلسوزان میهن

اسلامی و مردم از خدای بزرگ مسئلت داریم.

کلام را مزین میکنم به فرمایش گرانقدر حضرت امام حسین علیه السلام که این روزها بنام و یاد آنحضرت مردم ایران سوگوارند و با جان و دل تشنه و جویای معرفت و مرام ومنش و آموزه های الهی ایشان هستند.

اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِي امّة جدّي أُرِيدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهي عَنِ المُنكَرِ وَ أَسيرَ بِسيرَةِ جَدّي وَ أبي علي بن ابي‏طالب علیه السلام.

اگر قرار بود فقط همین فرموده حضرت دستور کار مسلمین باشد یقیناوضعیتی متفاوت از امروز راشاهد بودیم و شگفتا در همان اوائل ظهور اسلام که بنیانهای اولیه جامعه اسلامی تازهشکل گرفته ، حضرت مأموریت خود را اصلاح امور مسلمین میفرمایند و تأکید دارند براینکه این سیره جدم و پدرم علی بن ابیطالب است  و بیانگر این حقیقت است که جامعه بشری درهمه عصر وزمانه خود برای تداوم نیازمند اصلاح مداوم است و بحق جامعه امروز ما نیازمند اصلاحاتی اساسی است ، به یکی دو مورد اشاره میشود.

1-سندارزشمند و افتخار آمیز چشم انداز با همت و اندیشه بزرگانی مانند حضرتعالی و تصویب مقام معظم رهبری ابلاغ شد ، اهداف مورد نظر تعیین گردید ، اما همه میدانیم محقق نشد ، علت ،فقدان منابع مالی یا منابع انسانی نبود ، علت فقداناستراتژی توسعه بود و مادامیکه این نقیصه مهم مرتفع نگردد ، توسعه پایدار را نمیتوانیم انتظار داشته باشیم . از شما انتظار داریم دستور مطالعه و تدوین چنین سند مهمی را در زمره اسناد بالادستی صادر فرمائید.

2-نفت خوشبختانه به وضعیت سابق برنخواهد گشت ،یا به این زودیها نباید انتظارش را داشته باشیم، درآمدهاکم شده و نیاز ها روز افزون . برای اداره امور مملکت راهی جز تکیه بر مالیات وجود ندارد ، و متأسفیم که بگوئیم با  سیستم و سازمان مالیاتی موجود موفق نخواهیم شد و همواره از تراز جهانی عقب خواهیم بود. استاندارد مالیات در کشورهای موفق مبتنی بر نظام خود اظهاری است که ما روز بروز از آن دور میشویم . عالیترین و کارآمدترین اصلاحیه را در سال1381تصویب فرمودید که شاهکار آن باز شدن پای حسابداران رسمی به بنگاهها بود ، عامل شفافیت حسابداری است و به این سبب بسمت استانداردهای جهانی پیش میرفتیم ، متأسفانه لایحه زیانباری توسط دولت نهم به مجلس ارائه شد و با تأسف  بدون بازنگری لازم در دوره این دولت به تصویب رسید ، این مهمترین عامل شفافیت مالی بعنوان عامل اصلی پیشرفت مالیاتی حذف شد و سیستم و نظام مالیاتی کشور را ده ها سال به عقب برگردانید. (بعید میدانم جز یکی دو نفر که از دولت قبلآمده بودند آن را خوانده باشند که اگر این چنین بود هرگز رضایت به تصویب آن نمیدادند یا حداقل لایحه را برای بازنگری پس میگرفتند، علاوه بر آن بهترین قانون کارآمد مالیاتی ، که همان مالیات بر مصرف است تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده به بدترین وجه ممکن درحال اجرا است و مسلم است بر سیاق فعلی هرگز موفق نخواهیم شد.امیدآنکه دستور بازنگری وبررسی مجدد صادر فرمائید ، کارشناسان ما آماده همکاری هستند. انجمن نیز در حالبرنامه ریزی برای سمیناری در اینموردمیباشد.

3- عالیترین  و کارآمد ترین قانون بانکداری بدونربا راداریم و در عین حال با بدترین سیستم بانکداری مواجه هستیم ، علت کاملا روشن است "عدم اجرای قانون بانکداری بدون ربا" در کشوریکه دین اسلام حاکم است و حرمت ربا جزء احکام مسلم میباشد ، شایسته نیست جامعه اقتصادی بالاجبار محکوم به پرداخت بهره های تا 30در صد باشد، نه توسعه خواهیم داشت  ونه سرمایه گذاری خارجی . راه حل وجود دارد طرح به اتاق بازرگانی تقدیم شده است ، امید آنکه عنایتی بشود ، در غیر اینصورت آسیب جدی به جامعه وارد خواهد گردید.

4-استانداردها اگرچه در حوزه محصولات بخوبی عمل کرده اما سایر بخشها بی نصیب مانده است ،مثلا  محصولات و مصالح ساختمانی با کیفیت عالی و دارای نشان استاندارد به نحوی مصرف میشود که ساختمانهای ده پانزده ساله کلنگی بحسابمی آیند و این در حالیستکه از بهترین کارشناسان و بالاترین توان فنی و مهندسی و معماری و شرکتهائیکه در عرصه بین المللی صاحب نامند برخوردار هستیم وتکنولوژی پیشرفته ساختمانی را در اختیار داریم، در بحث استاندارد،بخش خدمات که قسمت اصلی تولید ناخالص را بخود اختصاص داده مغفول مانده است،جهت گیری استاندارد باید به سمت خدمات باشد و امور اجرائی ونظارت و بازرسی به جدّ به بخشهای مربوط واگذار گردد.

ودر پایان ، خوب میدانیم هیچ مشکلی نیست که راه حل نداشته باشد به بخش خصوصی فرصتداده شود و از گسترش بیشتر دولت جلوگیری بعمل آید ، برای همه مسائل توسط بخش خصوصی آنگونه که در جهان تجربه شده است راه حل وجود دارد ، مثلا برای خصوصی سازی ،که ناموفق بودیم  . پیشنهاد میکنیم امر خصوصی سازی  به بخش خصوصی واگذار شود تا شاهد موفقیت هائیکه از این طریق حاصل میگردد باشیم ، نمونه مجرب آن را در کشور داریم ، بنگاههای معاملات املاک که معامله بین فروشنده و خریدار را مدیریت میکنند و به انجام میرسانند .  در وضعیت موجود که فروشنده ، خریدار و واسطه خود دولت است انتظار داریم خصوصی سازی انجام شود و سیاستهای اصل 44 موفق گردد ؟ .

و نکته آخر اینکه به یقین باید همواره هشیار دشمن و مراقب آنان باشیم و رفتارشان را رصد کنیم که امنیت موجود ریشه در همین معنی دارد که خدا را شاکریم و سپاسگزار مسئولین هستیم ، در عین حال از مسائل داخلی نیز غافل نشویم ،بسیاری از مشکلات داخلی است ، شعر معروف ناصر خسرو قبادیانی که میدانم شما نیز دوست دارید میتواند وصف حال ما باشد ، روزی زسر سنگ عقابی به هواه خاست ............ تا آنجا که میرسد به این بیت که

چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید       گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست

والسلام و علیکم و رحمه الله.



تاريخ درج خبر: 1395/07/29 منبع خبر:


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روابط عمومی انجمن در وب سایت منتشر خواهد شد
نظرهائی که حاوی تهمت یا افترا باشد  و یا  غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
نام
ایمیل
نظر*
 تکرار * :

© 1393
کلیه حقوق این سایت متعلق به انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران می باشد
932150