نام كاربري: كلمه عبور:

  متن خبر
نامه دبیرکل انجمن به دبیر محترم شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

حضرت آیت الله احمد جنّتی

دبیر محترم شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

 

با احترام،

        همانطور که استحضار دارند اصل عطف به ماسبق نشدن قوانین از پایه­ های حقوق بشمار میرود، و ضمن برخورداری از مبانی نظری مستحکم  عقلانی، منطقی و اخلاقی،  در حقوق خصوصی، حقوق جزاء و حقوق عمومی و حتی در اسناد بین المللی به عنوان وسیله اثبات حق دارای اهمیتی خاصّ می­باشد.

    در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اصل169)، قانون مدنی(ماده 4) و همچنین قانون مجازات اسلامی (ماده 11) نیز بر رعایت این اصل تأکید شده است و جز در برخی قوانین شکلی و مواردی که قانون لاحق نسبت به سابق، مجازاتی خفیف­تر تعیین نموده یا به نفع متّهم است، امکان تسرّی قانون به قبل، مجاز و میسّر نمی­باشد.

    در اصلاحیه جدید قانون مالیاتهای مستقیم مصوب تیرماه 1394 که در مرداد ماه همان سال به تأئید شورای محترم نگهبان رسیده و متضمّن برخی تشدید مجازاتها و تغییرات اساسی در نحوه مدیریت مالی و اداره امورات بنگاههای اقتصادی است، متأسفانه به این اصل مهم، توجّه لازم بعمل نیامده و شمول قانون به قبل از  اجرا، (تاریخ اجرا اول سال 95 می­باشد) و حتی قبل از تصویب خود نیز تسرّی داده شده و اصطلاحاٌ عطف به ما سبق گردیده است که مغایر قوانین فوق الاشاره می­باشد و این درحالیست که بنگاههای اقتصادی و مؤدیان مالیاتی امورات خود را بر موازین مقرر و مجاز قبل از تصویب اصلاحیه جدید سامان داده­اند و  به هنگام رسیدگی نیز باید مشمول همان قوانین باشند در حالیکه بنا بر ماده 281 بند 60 اصلاحیه مذکور حکم این قانون بر آنها جاری خواهد شد.     

     تسرّی قانون به قبل از تصویب و حتی قبل از زمان مقرر برای اجرا، یقینا موجب بروز اختلافات گسترده بین مؤدیان مالیاتی و سازمانهای ذیربط می­گردد و مشکلات فراوانی را بهمراه دارد که حلّ و فصل آنها مستلزم صرف زمان و درگیری متراکم مراجع حلّ اختلاف و اتلاف هزینه­ های مالی بسیار زیاد است که جامعه اقتصادی را متضرّر نموده و روابط بین مؤدی و دولت را تیره خواهد ساخت.

     مستدعی است دستور فرمائید ضمن بررسی موضوع، اقدام لازم در جهت عدم شمول امور مالیاتی سال 94 به این قانون بعمل آورند. در صورت لزوم کارشناسان این انجمن توضیحات لازم را ارائه خواهند نمود.

                                                                                                           

                                                                                                              با تشکر- علی موحد

                                                                                                          دبیر انجمن

برای رویت متن اصلی کلیک کنید





تاريخ درج خبر: 1395/07/04 منبع خبر:


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روابط عمومی انجمن در وب سایت منتشر خواهد شد
نظرهائی که حاوی تهمت یا افترا باشد  و یا  غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
نام
ایمیل
نظر*
 تکرار * :

© 1393
کلیه حقوق این سایت متعلق به انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران می باشد
932182